Journalisten van Corelio maken reclame voor escortebureau

  
Donderdag 24 maart verscheen een artikel met de titel "Antwerpse studente veilt maagdelijkheid op internet" in De Standaard, Het Nieuwsblad en De Gentenaar. Journalistiek zonder nieuwswaarde, maar wel onbetaalbare reclame voor madam Zentjens en haar escortebureau YEES.
 
  • DeWereldMorgen.be -
     

    Het is en vogue, artikels met als enige doel koopwaar aan te prijzen of publiciteit te maken voor een bedrijf. Redactionele reclame noemt men dat.

    Onlangs leverde De Morgen een Finland special op kosten van het reisbureau North and Away. De Standaard volgde in hun spoor om de Saab 9.5. aan te prijzen. Als het geen zalfjes, reizen of wagens zijn, vindt men wel iets anders.

    Alles is koopwaar

    Gewoon met een Saab naar Finland is toch nog niet je dat, moeten ze bij Corelio gedacht hebben. Dus pakten De Standaard, Het Nieuwsblad en De Gentenaar in hun online en gedrukte edities uit met vijftien allinea's over het non-event omtrent een zekere 'Noëlle'. Dit is een vermeende Antwerpse, twintigjarige studente die haar maagdelijkheid zou veilen op het internet. Ik spreek me niet uit over deze dame of de escortebusiness want dat doet nu niets ter zake.

    In het artikel wordt de koopwaar beschreven en aangeprezen. De verslaggevers kregen haar zelf wel niet te zien of te horen want "ze wordt goed afgeschermd" door haar madam, mevrouw Zentjens, lezen we. Het enige interview, dat de geheimzinnige 'Noëlle' ooit zou hebben toegestaan, was met Mylène De La Haye voor het Nederlandse weekblad Panorama.

    We lezen ook hoe professioneel, gedegen, deugdelijk en exclusief het escortebureau van Zentjens – dat de veiling organiseert – en de madam zelf wel niet zijn. Hoe de maagdelijke staat van de koopwaar gegarandeerd wordt aan de hand van doktersattesten.

    De modaliteiten van de 'afspraak' passeren de revue en ook de werking van de veiling 'zonder einddatum' wordt uit de doeken gedaan. That's it. Vijftien alinea's sales promotion.

    Trouwens, of de 'klant' dan nog geen kat in een zak koopt – in het onwaarschijnlijke geval dat het geen hoax is – is niet uitgesloten. Tenminste als hij er belang aan hecht 'de eerste' te zijn.

    Hoax revisited

    Uit loutere verveling, vanwege het onzinnige artikel, surfen we naar de website van de Welness Kliniek om vast te stellen dat een 'eenvoudige repair' van het maagdenvlies duizend achthonderd euro kost.

    De 'return on investment' zou het de moeite waard maken de klant 'op te lichten'. De Coreliokranten vonden het immers vermeldenswaardig dat "de teller gisteren na enkele uren al op 7.500 euro stond." Misschien dat een financieel expert van De Standaard hiervoor een diagrammetje kan tekenen? Maar dit terzijde. (Nvdr, bij publicatie van dit artikel staat de teller trouwens op 19.000 euro terwijl men bij Corelio met de spectaculaire kop uitpakt "al 200.000 euro geboden". Het kostte ons welgeteld één muisklik om een en ander te verifiëren.)

    In het artikel verwijst madam Zentjens naar de Amerikaanse Nathalie Dylan (nvdr, haar voornaam is eigenlijk Natalie), die haar maagdelijkheid voor een slordige 2,8 miljoen dollar zou verkocht hebben. Zij was het voorbeeld voor Noëlle, verklaarde ze nog.

    Als we echter even op het internet rondhangen, lezen we op Aol News dat het wellicht om een hoax ging. Niet de enige in het rijtje van de maagdenveilingen trouwens. Zo weten we meteen ook waar de mosterd werd gehaald.

    Dennis Hof, eigenaar van de Moonlite BunnyRanch, een bordeel in de buurt van Carson City, Nevada, had de veiling van Natalie Dylans maagdelijkheid opgezet als publiciteitsstunt. Aan AOL verklaarde hij dat "it didn't work out". Natalie verloor dus uiteindelijk niet haar maagdelijkheid in een bordeel.

    Dit in een artikel dat handelde over identieke hoaxes, trouwens. Meer bepaald de zogenaamde opzet van documentairemaker Justin Sisely om de maagdelijkheid te veilen van vier, jaja, u leest het goed, vier Australische vrouwen tegelijkertijd in Las Vegas.

    Die veiling vond ook nooit plaats. Maar u begrijpt wel dat men voor wat gratis, wereldwijde publiciteit en aandacht dezer dagen niet meer kan aan komen zetten met een dansende beer of een draaiorgel en een aapje aan een ketting.

    Publiciteit verpakt als nieuws

    De lezers van De Standaard, Het Nieuwsblad en De Gentenaar kregen zo met het fiat van de hoofdredactie en door bedenkelijke journalistiek twee pagina's publiciteit voor het escortebureau Yantra Exclusive Escort Service (YEES) door de strot geramd, die men op knullige wijze als nieuws trachtte te verpakken.

    Los daarvan kan je prostitutie an sich ook bezwaarlijk 'nieuws' noemen. Of het nu om 'de eerste keer' gaat of over het feit dat de 'dienst' geveild wordt. Het zijn wel formules waarmee een armtierige pornosite mee uit zou pakken om bezoekers te lokken.

    " 'Dit is geen oplichting', benadrukt Zentjens. 'Ik heb een gereputeerd bureau, en ik wil mijn goede naam intact houden. Noëlle krijgt haar geld pas achteraf. En ik heb niet de indruk dat ze zich zal bedenken.' De vrouw zegt dat ze haar gebruikelijke commissie van 35 procent dit keer niet wil innen. 'Ik wil enkel mijn gemaakte kosten terugkrijgen. Ik doe dit voornamelijk omdat het mijn bureau reclame oplevert.' " (DS/HN/DG)

    De gemaakte kosten omtrent 'de veiling' zullen voor madam Zentjens in ieder geval ontzettend laag zijn te zien aan de kwaliteit van de hoogst amateuristische veilingpagina op haar website. Publiciteit voor haar agentschap kreeg ze in België alvast gratis van Corelio.

    Het laatste bod bij schrijven van dit artikel bedroeg trouwens, hou u vast, '€999999999999999999999999999999999999999999999'. Het volgende mogelijke bod, dat minstens vijfhonderd euro hoger dient te liggen, moest '€1E+45' (nvdr, een één gevolgd door vijfenveertig nullen) of meer zijn. Een bod dat moeilijk te overtroeven is, zelfs als u Carlos Slim Helú heet.

    Uiteindelijk blijkt YEES niet het professionele escortebureau te zijn zoals de schrijvers van het stuk, zich veel moeite getroostend, trachten te laten uitschijnen.

    Nu kunnen we ons afvragen wat Cedric Lagast en Joris Van Der Aa overgehouden hebben aan deze bewezen dienst? Dergelijke reclame is gewoon onbetaalbaar. Alleen zijn ze wellicht zo stom geweest om zich daar niet eens voor te laten betalen.

    Bij Corelio zullen ze gedacht hebben als De Gazet Van Antwerpen met een reeks over prostitutie uitpakt, kunnen wij niet achterblijven, schrijf maar wat.

    Mochten sommige lezeressen van deze fantastische kranten merken dat hun man plotseling regelmatig moet overwerken, dan verklaart het werk van Lagast en Van Der Aa mogelijk een en ander. Waartoe zou het anders dienen?

    Bronnen: Het Nieuwsblad, Apache, Aol News, Welness Kliniek, Wikipedia, Yantra Exclusive Escort Service

    * * *

    Hier kan je het bieden op Noëlle volgen. Het geboden bedrag wordt nogal eens naar 19.000 gereset om voor de hand liggende redenen. :)